Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen. Indien je op akkoord klikt geef je hiervoor toestemming. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement of onze cookieverklaring voor meer informatie.

15-Oct-2020

Cursus agressietraining in de zorg

Cursus agressietraining in de zorg

Aan het woord; Sytse van der Meer, deelnemer agressiehanteringscursus Care4 Group

Vanuit de Care4Academy (onderdeel Care4 Group) geven we verschillende trainingen. Dit kan een opleiding zijn naar een ander niveau, maar ook een cursus om bepaalde vaardigheden (bij) te scholen of om verdieping in een specifiek onderwerp te krijgen. Recentelijk was er weer een training ‘omgaan met agressie’. Leuk om te lezen wat de meerwaarde was voor deze cursist! 

“De training Omgaan met Agressie was zinvol om te volgen. Ik heb nieuwe inzichten ontdekt bij mezelf. Ik was me er te weinig bewust van dat mensen in verschillende stadia van ‘gestresst zijn’ zitten. Wanneer iemand in code rood zit, wanneer iemand echt boos is, dan heeft dat tijd nodig om weer in groen te komen. Om weer ontspannen te raken. Ik gaf daar te weinig tijd voor. Ik had dan bijvoorbeeld  iemand gecorrigeerd, we hadden de zaken uitgesproken en dan kwam  iemand er toch weer op terug. Dat gaf irritatie bij mij. Nu besef ik dat je niet in één keer van heel boos/agressief zijn naar helemaal chill kunt gaan. Iemand heeft het soms nodig om nog wat na te mopperen. Daar moet je in je begeleiding rekening mee houden. Begripvol hiermee omgaan helpt wel.

Wat me ook is bijgebleven, is dat wanneer mensen hoog in de agressie zitten,  je hen kunt helpen door hun eigen verhaal te structureren. Soms zijn mensen zo boos dat ze door blijven ratelen. Door ze hun gevoel te bevestigen en de highlights van iemands warrige, boze verhaal eruit te halen, geef je structuur aan het verhaal. Door bijvoorbeeld te zeggen; “ik zie dat je heel erg boos bent op die situatie. Dus ik begrijp ; je bent boos?” “JA IK BEN BOOS… “ Dit geeft ‘lucht’ en ruimte aan de emotie, aan de agressie en de gedachtes die over elkaar heen tuimelen. Het is alsof je de stoom laat ontsnappen uit een ketel. 

Dit waren zeer waardevolle lessen. De trainer en acteur deden het heel goed, ik heb daar echt van geleerd.”